در این مقاله فرض میشود نرخ ورود متقاضیان به سیستم صفبندی M/M/c دارای توزیع نمایی با پارامتر $lambda$ و نرخ سرویس متقاضیان دارای توزیع نمایی با پارامتر $mu$ و مستقل از نرخ ورود است. همچنین فرض میشود سیستم تا زمان T (زمان توقف) فعال است. تحت این زمان توقف، برآورد ماکسیمم درستنمایی و برآورد بیزی تحت تابعهای زیان آنتروپی عمومی و توان دوم خطای موزون و همچنین تحت توزیع پیشین آگاهیبخش و ناآگاهی بخش، پارامتر شدت ترافیک و احتمال پایایی سیستم M/M/c به دست آورده میشوند. سپس برآوردگرهای به دست آورده شده، به کمک روش شبیهسازی مونتکارلو و یک مثال عددی با هم مقایسه میشوند، تا برآوردگر مناسبتر تعیین شود.
Yaghoobzadeh S. Estimation of Traffic Intensity Parameter and Stationarity Probability of M/M/c Queuing System Under a Stop Time in the System. JSS 2023; 17 (1) URL: http://jss.irstat.ir/article-1-819-fa.html
یعقوب زاده شهرام. برآورد پارامتر شدت ترافیک و احتمال پایایی مدل صفبندی M/M/c تحت یک زمان توقف در سیستم. مجله علوم آماری. 1402; 17 (1)